Je důležitější jídlo, nebo pohyb?

JAK REAGUJE TĚLO

Jsou 3 cesty, kterými se lidé vydávají při jejich pouti k vysněnému tělu a tyto cesty končí jistým cílem. Jestli je výsledek odměnou, nebo trestem bude vždy záležet jen na Vaší volbě.

Cesta 1. – malý energetický příjem

„Když mám nadváhu, budu méně jíst.“ Dalo by se říci logická úvaha, ale opak je pravdou. Samozřejmě je správně omezit nezdravá jídla a nahradit je výživově hodnotnějšími, na to se nedá nic namítnout. Problémem je, pokud se člověk uchyluje k hladovce, vyřazení jedné ze základních živin (tuky, cukry, bílkoviny), nebo si za účelem snížení pocitu hladu nacpe do žaludku vlasy (ano, naše slavné ideály krásy, modelky).

Důsledky

  1. Tělo zredukuje svoji hmotnost a to celkem rychle! Redukce se týká především svalové hmoty a vody – tuk se redukuje pouze z cca 10% celkového úbytku
  2. Snížení bazálního metabolismu – tělo si energii šetří a velmi efektivně si ji ukládá do zásob, do tuku. Vaše snaha je kontraproduktivní.
  3. JoJo efekt – po návratu k běžným stravovacím návykům se tělo vrací výše než na svou původní váhu (viz 2. Bod)

Cesta 2. – budu cvičit jako magor

„20 let jsem se válel na gauči a jsem tlustý, teď začnu běhat a bude to OK.“Opět velmi logická úvaha na první pohled, ale zároveň je velmi krátkozraká. Pohyb je důležitý a bez něj lidské tělo strádá, ale zároveň musí mít smysl, kvalitu. Redukce postavená na pohybové aktivitě bez úpravy stravovacích návyků vede k následujícím efektům.

Důsledky

  1. Tělo redukuje hmotnost velmi pomalu. Redukuje větší množství podkožního tuku než při hladovce, ale stále je velké zastoupení vody a svalové hmoty.
  2. Vyčerpání organismu – pohyb na vysoké intenzitě zátěže nelze dlouhodobě udržet bez kvalitní stravy. Dojde k tzv vyhoření a postupnému návratu na původní návyky
  3. Psychické rozpoložení – díky malým výsledkům a pomalému posunu k cíli, se na to vykašlete a v tuto chvíli se tělo velmi rychle vrací na svou původní hmotnost

Cesta 3. – vítězná

„Svojí pílí jsem se dostal až sem, tak přestanu dělat to, co dělám a změním svůj životní styl.“ Kombinace kvalitní pohybové aktivity a optimalizace stravovacích návyků vede k požadovanému cíli. Moje doporučení je jednoduché, svěřte se do péče odborníků, kteří mají čas o Vaši situaci přemýšlet a mohou Vás dovést k úspěchu. Malé úpravy mohou vést k velkým změnám, ale o tom zase v jiném dílu.

Důsledky

  1. Velmi rychlá a efektivní redukce hmotnosti – téměř výhradně v tucích!!!
  2. Při trvalé změně životního stylu lze vaše vysněné tělo udržet až do konce života
  3. Na porušení vašeho stereotypu tělo nebude reagovat zběsile. Nezačnete se okamžitě vracet na původní váhu.
  4. Zkvalitníte si život a upevníte zdraví
  5. Minimalizujete riziko diabetes typu 2, infarktu, vysokého krevního tlaku, špatného poměru cholesterolu…

Je to zcela jednoznačné, není třeba se trápit hlady (byste se divili, kolik toho sníte po mojí intervenci do vašeho jídelníčku :-)), ani nemusíte běhat maratony, stačí vše srovnat na správnou úroveň a tělo se začne vzpamatovávat. Bude to znít jako reklama – „přestanete hubnout a zhubnete.“

Mgr. Tomáš Hýna